I gode, gamle dager kom det en hagl-eling med julekort ved
dette leite. Nå er ikke Postverket det det en gang var, og det er ikke hver dag
at posten kommer fram heller. Men vi som har levd noen år kan faktisk av og til
ta oss i å savne de koselige julekortene med hilsen fra fjern og nær.
Men etter hvert som de litt eldre avsenderne forlot denne
jammerdal, ble de sjeldnere og sjeldnere, og det siste som vår lille
kjernefamilie har mottatt var et bilde av to julepyntete barn i nystrikkede
gevanter. Eller fra min venn Knut Storvik som en illustrasjon på Facebook hver gang han vil gratulere en aller annen kjenning.
Men hvordan oppsto nå denne utdøende tradisjon? Vi må over
Nordsjøen. Verdens første julekort, Cole-Horsley-kortet, ble utgitt i England i
1843 og kom i et opplag på bare 1000 stykker. Det var håndkolorerte
litografier, og motivet på det første julekortet viser en engelsk familie som
feirer jul, og bærer påskriften "A Merry Christmas and a Happy New Year to
you".
Forlaget Beyer i Bergen var det første som trykket norske
julekort i 1870, men det var først tiåret etter at noen omfattende norsk
julekortproduksjon kom i gang. Mange kort var importert, særlig fra Danmark og
Tyskland. Som i England ble skikken formet av Postverket. Først i 1883 ble det
tillatt å sende private kort. Av en eller merkverdig grunn var det i starten
bare tillatt å sende brev. Et åpent kort skulle man ha seg frabedt.
Og snart var det duket for en skjeggete skapning. Den første
norske julekortnissen ble tegnet av Wilhelm Larsen i 1883, men den fremste
norske nissetegner ble likevel Nils Bergslien.
Han spesialiserte seg på humoristiske bilder med tykke smånisser med
stor lue og langt hvitt hår, godt plassert i et sidrumpet, norsk bondelandskap.
Forlagene engasjerte kjente kunstnere som Hans Gude, Theodor
Kittelsen og Erik Werenskiold til å lage seriøse julestemninger, men disse solgte
dårlig i forhold til nissekortene. Andre populære kort var de med geografiske
motiver som fortalte slektninger hvordan det så ut der man bodde. Av og til så
det ikke ut.
Heller ikke julekortene unngikk motesvingninger. Ved
århundreskiftet var heltekort populære, med bilder av Fridtjof Nansen på ski
eller Henrik Ibsen foran Stortinget. Og i perioden rundt unionsoppløsningen ble
det populært med patriotiske kort, men nissekortene beholdt stillingen helt til
det siste. Under okkupasjonen ble kort med nisser i store, røde toppluer brukt
som anti-tysk propaganda, inntil de tyske myndighetene i 1942 nedla forbud mot
å tegne røde toppluer.
Hva annet har vi mottatt? Den ekte norske ”matjula” måtte
bildesettes, og da kom grisen fram.
Julenek og vinterstemning er to andre, og ofte er motivet
livet opp med aktiviteter i snøen. Dog av den mer uskyldige art. Noen
snøfnuggmanøvrer a la Inge og Sten eller Jørn Hoel skulle man ha seg frabedt.
Så ta vare på de gamle julekortene. De er en del av vår kulturarv, og har en morsom
historie å fortelle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar