Det å reise med fly blir bare verre og
verre. Det er en eneste lang kamp fra man står opp om morgenen til man
lander og er kommet seg ut i frisk luft på ankomststedet. Da har man
forsert utallige sperringer bemannet med bygdetullinger, framvist
legitimasjon til passet går varmt, og svettet flere liter. I ditt
ansikts sved skal du entre din flight.
Det senket seg et paranoiateppe over
den vestlige verden etter at to Boeing flymaskiner dundret inn i
tårnene på World Trade Senter. Havner ble sperret av slik at det å
kartere en liten pakkenellik til Værran ble helt ugjørlig. Men det
var flyplassene og flypassasjerene som fikk unngjelde. En herskende
teori i antiterrorkretser ble at ”alt ondt kommer fra oven”. At
både flykapringer og – bombinger var mye hyppigere på 80-tallet
har gått alle hus forbi.
Som sagt. Det er vi som får på
pelsen. Umælende, flygende kveg som ledes inn gjennom sluser og
forbi røntgenapparat der intet er skjult. Verken for kontrollører
eller medpassasjerer. En barbermaskin blir til et mordvåpen; opp med
veska! To par sammenfiltrede briller ser skumle ut; opp med veska! Og
deodoranten inneholder mer enn 50 ml, den kan sikkert omdannes til
håndgranat; kast i søpla!
Idiotien har ingen grenser. Hvor disse
menneskene kommer fra, hvor de har vært, hva de har bedrevet
tidligere og hvem som har instruert dem i hodeløst pedanteri, aner
jeg virkelig ikke. Og det er ingen trøst at dette ikke er et
særnorsk fenomen. Man er om mulig enda mer rigid og latterlig på
sydlige breddegrader. En folkebevegelse mot direkte tåpskap i de nye
vekteryrker vil bli omfavnet av store deler av nasjonen.
Men så sitter man der. Inne i flyet.
Med knærne opp mot haka. Og det er fullt. Og det er varmt. Av en
eller annen merkverdig grunn klarer ikke flyfabrikantene å finne på
en lufteanordning som fungerer mens man sitter på bakken og venter
på Gud vet hva.
- Vår slot-tid er blitt forandret og
departure er estimert til ti-null-fem, sies det fra en sonor kaptein
mens vi tørker svette og barn remjer i setene foran og bak. - Få på
luft for helvete!, har vi mest lyst til å rope tilbake. - Klokka
ti-null-fem har du kanskje ikke levende å frakte til Oslo Lufthavn,
Gardermoen.
Men først er det foredrag. På to
språk. I varierende grad av elokvens. Det er sikkerhetsbrosjyren og
forholdene rundt den som skal brekkes opp i sine absolutt minste
bestanddeler. Og mens stewardessene driver på med sine utlegninger
og pantomimer, legger plutselig en tankbil med jetfuel til på
styrbord side, og da må vi løsne på sikkerhetsbeltene. Det har
sikkert en åpenbar fluktgrunn som dessverre har gått meg hus forbi.
Men nå skjer det noe. Strømkabelen
kobles fra, motorene starter og luften kommer tilbake. Med et hyl. I
ren desperasjon har absolutt alle skrudd opp de små ventilene på
full guffe, og nå vibrerer både fasthår og parykker. Det gjør
ingen ting. Uten å ha vært der tror jeg det må føles slik i
Bak-India når regnet endelig kommer etter en uutholdelig tørketid.
Og vi er på vei.
Sulten? Da skulle du ha spist før du
dro. Flymat er om mulig enda mer grusomt enn den søpla som serveres
på flyplassene. Men man har ikke noe valg. Det er nok et raskt
flybytte før man er framme, og lavt blodsukker i 40.000 fot er ikke
å trakte etter. Heller ikke dehydrering som følge av en halv time i
steikeovnen på bakken, selv om overdrevent inntak av berusende
fluider kan være direkte livsfarlig for dem som er disponert for
infarkt. Og det er visstnok størstedelen av befolkningen.
Slik går tiden. Litt ”mat”, litt
kaffe, litt øl og en krøllete avis til tidtrøyte. Og samme
elendighet skal vederfares oss alle ved neste flybytte. De står der
fremdeles. Kontrollørene. Med samme mandat. Og stewardessene messer
sine budskap mens vi skrur på ventilene.
Jeg har etterlyst det før, og gjentar
gjerne;
hurtigtog over hele Europa.
Nå!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar