25. juni 2025

 Hip, hop, hurra 

 

I tider der eiere og ansatte bekymrer seg for framtiden for aviser og bøker, er det interessant å se at ett mediums død kan gi oppblomstring på andre arenaer. I Bodø har vi fått merke det i invasjonsbølgen av store artister i hiphopsjangeren. Det er det totale fravær av platesalg som har gjort at verdenskjente artister må ut på turné for å tjene sine penger.  

 

Siden Norge sitter svært godt i det privatøkonomisk, blir selv en by med 45000 innbyggere interessant. En avart av fenomenet har vi nordmenn bivånt hver bidige advent i årtider. Da flommer kirker og forsamlingshus over av blakke, norske uvesentligheter som skal sette oss i julestemning til flere hundre kroner i avlat. Nå lyser det blått over de tomme krybbene til så vel gangsterrappere som sesongreligiøse.  

 

Da Snoop Dogg gikk av scenen i Bodø Spektrum søndag kveld hadde 3100 unge publikummere løst billett, og sto for en omsetning i overkant av 1,5 millioner. Da er øl- og brussalg holdt utenfor. Hvor mye som gikk i honorar til artisten og hans store entourage vites ikke, men at bookingselskapene Atomvinter og TAG Productions sitter igjen med noen kroner, er ganske sikkert. 

 

Bodø har hatt en markant vekst innen segmentet som i gamle dager gikk under navnet impresariovirksomhet. Nemlig organisering og finansiering av konserter, teater og opera. Det er etter hvert blitt mange som har prøvd å skape seg et levebrød av å formidle ulike musikkuttrykk.


Hvem som var artistbookingens far i Bodø skal vi ikke ha noen formening om. Det vi vet er at det har eksistert en rekke mer eller mindre seriøse arrangører og selskaper som har prøvd seg på mye rart.  

 

Fyllefesten i 2006 med Deep Purple på Skolegrus og -gress var et foreløpig lavmål, og da tre glade amatører slo på stortromma i sommer og leide Spektum for å presentere et knippe totalt uvesentlige artister, måtte det ende med økonomisk forlis i megaklassen.


Det holder ikke å bare ”ha trua på” at folk møter opp. Du må i tillegg ha god peiling på musikalsk demografi. De som står bak bookingen av verdensnavn innen hiphop har gjort hjemmeleksa. 

 

Men det er ikke bare der at det har eksplodert på arrangørfronten. Kråkesølvs Thomas Litangen, eks-Spectacle Andreas Bakkemo og Julius Diesen har dannet selskapet Decent Booking, og har arrangert en rekke konserter for et helt annet publikum. Deres hjemmebane er Sinus, og lista er noe lavere enn Xzibit og Snoop Dogg.  

 

Uansett. Det utskjelte markedet fungerer. Når ideer, produkter, kunstuttrykk eller plattformer ligger på historiens skraphaug, står nye klar i kulissene.  

 

Snoop Doggs bodøbesøk er en bekreftelse på det.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar