Bodø har et stort behov for båtplasser. Etterspørselen er stor, og båtforeningen har lange ventelister. I dag finnes ca. 500 plasser i Småbåthavna, Breivika Brygge og på Rønvikleira. Den siste lokasjonen er plutselig blitt interessant etter at bystyret i 2006 avviste et lystbåtanlegg i samme område.
Det var Bodø Lystbåthavn AS som ville etablere en større og mer velorganisert havn i området, og Bodø havnestyre behandlet søknaden i mars 2006. Den ble innvilget. Men noen likte ikke planen, og i bystyret 2. november ble planene torpedert. Nå er Rønvikfjæra plutselig blitt spiselig igjen.
Argumentene i 2006 varierte. En midlertidig lystbåthavn ville skape problemer for fiskeriindustrien på Valen, sto det i saksframlegget. Det ble ikke redegjort ikke for hva problemene besto i, og fiskeriindustrien ga heller ikke uttrykk for at den eksisterende småbåthavna hadde skapt problemer for virksomheten. Det skulle endre seg, og da rådmannen konkluderte med at ”søknaden om etablering av midlertidig lystbåthavn avslås”, var løpet kjørt.
Men det var da. Nå er Terminalkai Nord skrinlagt, anlegget er trukket 300 meter bort fra Valen, og utredninger viser at et midlertidig anlegg ikke er til hinder for trafikken på indre havn. Et flerbruksanlegg beregnet for nærings-, fiskeri- og 170 fritidsbåter kan dermed realiseres, selv om administrasjonen bekymrer seg for at det som er midlertidig skal bli permanent. Det finnes det rikelig empiri på, uten at de bør somle av den grunn. I løpet av året kan de første delene stå ferdig, og selv om 170 plasser hjelper på, monner det ikke. Det må kraftigere lut til. Men hvor?
Kvalvika er blitt en krigssone. Molo Vest ble uspiselig teknisk og økonomisk, og er skrinlagt da hver båtplass ville koste rundt 300 000,-. Derfor er øynene kastet på Breivika. Det er, som med Rønvikleira, ikke noe nytt. Allerede for 40 år siden verserte planer for småbåthavn i Breivika, og de var i live helt til rundt 2000. Nå snakkes det om 350 nye plasser til rundt 165.000,-, en penere bystrand og en total investering på rundt 60 mill.
Det vil få store konsekvenser for dem som allerede er heldige eiere av en båtplass. Bodø havn og kommunen synes nemlig det er urimelig om de som får ny båtplass må betale langt mer enn de som for mange år siden kjøpte plass. De vil derfor ”innlede drøftinger med båtforeningene med sikte på å utjevne innskudd på gamle og nye permanente båtplasser over tid”.
På norsk betyr det hundre tusen ekstra. Minst.
Det blir dyrt å ha båt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar